OM

Stilarten Pop Art

Popkulturens svar på sin tids udtryksform. Kulturen havde sit udspring i midten af 50’erne. En bevægelse begynte i USA og England. Pop art var sex love and rock. Rasta prikker og bolsjestriber ses ofte sammen og er de udtryk der blev rettet mod unge. Virtuelle markører er trykheds skabende. Vi ser dem i alle situationer, holder fast i dem, de er det segment vi er. Virtuelle markører bruges i apps og på internettet

Det startede med tegnefilm og den oprørske musik i 50’erne. Det var med kant, de skabte en fælles bevisthed. Hvem er man i andres øjne, i en konkurrende elite. Metropolisering, de valgte enkle og stærkt simplificeret signaler fra kendiser, Reklamer, masseproduktioner. Frygt var deres udtryk, de ville være del af alt som havde betydning, i alle genrer. Nye ideer manifesterede stilarten.

om

Pop som kunst

EKSEMPEL

personer af Harrit

Pop Art var at foretrække

Der blev eksperimenteret og flyttet normer ved brug forskellige grafiske elementer, fotografier, maling, illustration og emner mm. hvor typografien og layoutet havde særlige kendetegn.

Monroe af Warhol
Reklame af Warhol

Stilarten er synlig

Hvorfor ikke tage kopi-right på mest muligt, det skabte en bevægelse i tressernes vestlige verden. Der blev brugt mange grafiske elementer “rastaprikker” fra dårlige print, reproduktioner.

Banan af Warhol
personer af Harrit

De var datidens udtryksform

Nye ideer manifesterede stilarten, der førte til et opbrud med den elitære kunst fra efterkrigstidens Europa og den abstrakte ekspressionisme i USA, med opskurre figurer og farver.

personer af Harrit

TYPOGRAFI

Pop malrie af Bay

POP ART i dag ses mest i musik videoer og andet popkulturelle udtryk som graffiti, tegneserier.

Bergman af Warhol

Illustrationer var af mange grafiske elementer, rastaprikker fra dårlige print, repro i Pop arts farver.

FARVER





Rene farver og især kontrast farver.

Valget var at bruge populært kunst, som fotografier, produkter eller tegneserier, dekorativt og legende eks. de sammensatte elementer som pels, plast og andre produktioner oppe i tiden. Sort kant på alle farver og typografi, skaber en paw effekt.

Kontrast farver blev bruges for at give “blikfang” til den forbipasserende. farver fra reklame verdenen Rød, Gul, Sort og Lilla, skraveret flader, og alt andet, som var dyrt, nyt og styilish.

Der blev eksperimenteret

Pop kunst

De brød med eksisterende normer og den etablerede kunst, tegnefilm og den oprørske musik, pop var en ny udtryksform. Kunne de bruge deres pop kunst til at skabe virtuelle markører, havde kunsten et endnu ikke set impact.

LINKS

EKSTRA

Udvælgelsen af segmenter

For komme frem til bedst mulige målgrupper har vi valgt segmenter i SMUK modellen. Segmenterne har en interesse for Pop art og de er villige til at bruge internet sites. Hoved kriteriet for segmentkreteriet er demografisk opdelt i alder og erhverv. Vi har set på tilgængeligheden, kunstinteressen, aktivet på internettet. Faglærte kunstere, ufaglærte kunstnere, der mangler vækst for disse segmenter.

Egnede målgrupper

Segmenterne kan nu indeles i to målgrupper: Studerende/elever og undervisere i billedkunst, mediefag. Tre segmenter, studerende på gymnasial uddannelse, studerende på videregående uddannelse og elever i folkeskolem kan lægges sammen i én målgruppe, da man vil tilgå dem på samme måde. Vi ender derfor ud med disse to differentierede målgrupper, som har forskellig tilgang til vores site elever og lærer.

Pop kunst af Peter Rud Frankild Popkunst af Peter Rud Frankild
Popkunst af Peter Rud Frankild Popkunst af Peter Rud Frankild